Киста на зъба

Думата “киста” произлиза от гръцката дума “kystis”, което означава балон. Зъбните кисти се различават по вид, големина и разположение. Най-често срещаните са периапикалните. Те изникват на венеца около мъртви зъби.

Доминираща причина за появата им е не навременното лечение на кариес. Който предизвиква възпаление и достига до пулпата. Пулпата постепенно загива и пулпното възпаление и бактерии проникват през отвора на кореновия връх в околната тъкан. Околната тъкан е съставена от кръвоносни и лимфни съдове, нерви и тъканна течност. Тя има защитна функция на организма спрямо бактериалната атака. Настъпва хронично възпаление на зъба и венеца около него.

Възможно е да има временни болки, които затихват и ако не се обърне внимание в този период започва да се формира тъканна защита - околокоренова гранулома. Тази гранулома е добре кръвоснабдена и нараства. Ако не се предприеме лечение на време, грануломата е възможно да се преобразува в киста.

Причини за появата на зъбна киста

Основните причини за формиране на киста на зъба е в следствие на нараняване или инфекция:

- при удар на зъба /боксов мач/

- докато ядете твърда храна пр. ядки

- синузит или инфекциозно заболяване, при което вредните бактерии се прехвърлят от кръвния поток във венците.

Какво става?

Всичко започва с периодонтит - възпаление на пародонта: тънък слой между корена на зъба и костта на челюстта. Ако заболяването не се лекува, сериозни усложнения могат да възникнат.

От възпалението около зъба започва растеж на тъкан около корена.

Неоплазми с размер до 5 mm се наричат грануломи . Постепенно се увеличава и оформя торба. Гранулома става  киста („торбичка” с полу-течното съдържание от увредените клетки). Ако  не се предприеме лечение кистите се размножават.

Кистата подкопава корена на зъба, инфекцията се активира периодично, което се отразява на цялостното здраве на човека.

Образуването на кистата обикновено се случва бързо, така че заболяването често се открива при профилактичен стоматологичен преглед.

Симптоми на образуване на зъбна киста

Болка и подуване на венците, повишена температура, слабост, главоболие, оток по бузата има доста късен стадий на заболяването. Тези симптоми се дължат на непрекъснатия растеж на кистата около зъба и постепенното разрушаване на костната тъкан. Обостряне на симптома може да се дължи и на различни други фактори: хипотермия, тежка физическа или умствена работа, понижен имунитет, стрес, усещане за лош дъх в устата .

Диагноза на образуване на зъбна киста

Човек не може да е сигурен, че има такова заболяване - киста, докато не започне кризата. Тъй като в повечето случаи венеца изглежда нормално. Лошата миризма от устната кухина също е признак за възпаление. Единствения начин да се установи, че е налице такова възпаление е посредством рентгенова снимка.